Głosy Senatu, 20.04.2017 r.
JM Rektor powitał zebranych i przedstawił porządek obrad. Na wstępie posiedzenia prof. Jacek Woźny poinformował, iż z porządku posiedzenia Senatu zdjęty zostaje punkt nr 3 dotyczący uzupełnienia składu Senackiej Komisji Prawno-Statutowej o przedstawicieli związków zawodowych działających w Uczelni, gdyż z przyczyn formalnych związek nie mógł delegować swojego kandydata. Ten punkt zostaje przesunięty na majowe obrady Senatu.
W wyniku głosowania jawnego przyjęto porządek obrad z powyższymi zmianami.
W kolejnej części obrad prof. dr hab. Kazimierz Fabisiak, Senator Sprawozdawca, poinformował, że protokół z posiedzenia Senatu z dnia 28 marca 2017 roku wiernie oddaje przebieg obrad i wnioskuje o jego przyjęcie. Senatorem Sprawozdawcą z bieżącego posiedzenia Senatu został mgr Jarosław Gurgul. W wyniku głosowania jednomyślnie przyjęto kandydaturę mgra Jarosława Gurgula.
Następnie głos zabrał prof. Zbigniew Bukowski, który poinformował, iż w oparciu o sprawozdanie Senackiej Komisji ds. Oceny Kanclerza i Kwestora mgr Renata Malak, kanclerz UKW oceniona została na ocenę dobrą. Mgr Arletta Szyińska również oceniona została na ocenę dobrą.
Odwołanie od tej oceny do Senatu UKW przedłożyła mgr Renata Malak, kanclerz UKW i wobec tego faktu prof. Bukowski zaproponował dyskusję.
W wyniku głosowań podjęto następujące uchwały:
Uchwała Senatu Nr 61/2016/2017 w sprawie oceny Kanclerza Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. W oparciu o sprawozdanie Senackiej Komisji ds. Oceny Kanclerza i Kwestora oraz odwołanie Kanclerza podsumowuje się działalność Kanclerza, mgr Renaty Malak na ocenę wyróżniającą;
Uchwała Senatu Nr 62/2016/2017 Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Senat UKW ocenił działalność Kwestora UKW mgr Arletty Szyińskiej na ocenę dobrą.
W kolejnej części posiedzenia Senatu prof. Bukowski przystąpił do omówienia kwestii dotyczącej wprowadzenia zmian do Statutu UKW. Prof. Bukowski wyjaśnił, iż przyczyna zmian do Statutu jest dwojaka: z jednej strony zmiana Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym z 1 października 2016 roku zobligowała uczelnie do dostosowania w okresie 6. miesięcy Statutu do zmian ustawowych. Druga przyczyna wynika z potrzeb samego Uniwersytetu. Zasadniczym błędem naszego Statutu jest to, że powielono w nim przepisy z Ustawy.
Po wystąpieniu prof. Bukowskiego głos zabrał prof. Radosław Krajewski, Przewodniczący Komisji Prawno-Statutowej. Prof. Krajewski przedstawił przesłanki, które powodują konieczność wprowadzenia zmian do Statutu: część zmian wynika z potrzeby dostosowania Statutu do zmienionego kształtu Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i znowelizowanego Kodeksu pracy. Druga przesłanka to chęć dostosowania przepisów do potrzeb Uczelni, ale też usankcjonowania stosowanych już praktyk. Ustawodawca wyznaczył co prawda 6-miesięczny termin do dokonania zmian, ale może warto poczekać na nową Ustawę i wówczas Statut napisać na nowo. Prof. R. Krajewski poprosił zebranych członków Senatu o przyjęcie proponowanych zmian do Statutu.
Po dyskusji w wyniku głosowania (przy jednym głosie wstrzymującym) uchwalono Uchwałę Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 63/2016/2017 z dnia 20 kwietnia 2017 r. w sprawie zmiany Statutu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
JM Rektor poprosił o wyniki głosowania tajnego. W wyniku głosowania przyjęto Uchwałę Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 61/2016/2017 z dnia 20 kwietnia 2017 r. w sprawie oceny Kanclerza Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego oraz Uchwałę Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 62/2016/2017 z dnia 20 kwietnia 2017 r. w sprawie oceny Kwestora Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Następnie głos zabrał prof. B. Odya, wyjaśniając powody, dla których Senat musi poddać pod głosowanie Uchwałę Senatu zmieniająca Uchwałę Senatu w sprawie zakresu obowiązków nauczycieli akademickich, rodzaju zajęć dydaktycznych, pensum dydaktycznego, warunków jego obniżania, zasad ustalania godzin obliczeniowych oraz liczebności grup zajęć dydaktycznych na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych. B. Odya wytłumaczył, że w związku z decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, która nakłada na uczelnie obowiązek wypłaty zwiększonych składek za godziny nadliczbowe w kwotach od 44,00 zł (asystent) do 97,02 zł (prof. zw.), jesteśmy zmuszeni podjąć stosowne działania. Obecnie środki finansowe, jakimi dysponuje uczelnia pozwalają na realizowanie 153 390 godzin rocznie. Liczba realizowanych godzin wynosi 275 069 w tym roku. Tym samym 121 679 godzin to nadgodziny. Koszt nadgodzin wynosi więc około 7 mln zł, nie wliczając w to pochodnych. Kwota ta nie jest ujęta w budżecie uczelni. B. Odya wyjaśnił, że poszukując rozwiązań, które miałyby zmniejszyć lub zniwelować dług wewnętrzny uczelni, należy podjąć stosowne działania.
JM Rektor zaapelował o rozwagę i myślenie o przyszłości Uniwersytetu.
JM Rektor podsumował dyskusję. Przyjęto, że głosowanie w tej sprawie zostanie przesunięte na kolejne posiedzenie Senatu z przedstawieniem konkretnych danych wynikających z analiz.
Następnie Prorektor ds. Dydaktycznych i Jakości Kształcenia zaprezentował i omówił punkty z zakresu bloku dydaktycznego.
Uchwałę Senatu w sprawie uruchomienia kierunku studiów Przewodnictwo turystyczne i pilotaż przyjęto zwykłą większością głosów.
Następnie rozwinęła się dyskusja na temat limitów przyjęć kandydatów na studia w roku akademickim 2017/2018.
Prof. B. Odya zreferował sposób przyznania limitów dla poszczególnych kierunków studiów. Wysokość limitów tworzono na podstawie liczby studentów z pierwszego roku na obliczonych na podstawie sprawozdań wysyłanych do GUS. Planowana liczba miejsc to 2765 kandydatów.
W wyniku głosowania jawnego (przy dwóch głosach wstrzymujących się) przyjęto uchwałę w sprawie określenia planowanej liczby miejsc na poszczególnych kierunkach stacjonarnych studiów na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w roku akademickim 2017/2018
JM Rektor poinformował, jaki jest planowany przebieg Święta Uczelni – po raz pierwszy zostaną złożone kwiaty pod pomnikiem Kazimierza Wielkiego, główna uroczystość odbędzie się 25.04 w Copernicanum o godz. 12.00, natomiast 28.04 odbędzie się koncert uniwersytecki.
Rektor zasygnalizował, że czeka nas rozwiązanie trudnego problemu przystąpienia do kontraktu terytorialnego w ramach złożonych projektów w perspektywie unijnej 2016-2020. Dziekan prof. G. Kłosowski stwierdził, że trudno osiągnąć środki unijne, a jednak warto po nie sięgać. konieczne są rozmowy. JM Rektor zauważył, że niestety nie policzono skutków przystąpienia do kontraktu i sfinansowania wkładu własnego ze środków własnych, pojawia się też problem Vat-u jako kosztów niekwalifikowanych. Konieczne jest przeliczenie wszystkiego w kontekście wymiernych zysków i strat dla uczelni. Spotkanie będzie wiązało się z rozmowami dotyczącymi problemów infrastruktury uczelni.
Na tym posiedzenie zakończono.