Głosy Senatu 29.01.2019

JM Rektor powitał zebranych i przedstawił porządek obrad.Następnie prof. J. Woźny wręczył akty powołania aktów członkom Senatu – przedstawicielom Samorządu Studenckiego, a następnie wręczył dyplomy studentom Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za osiągnięcia naukowe w roku akademickim 2018/2019.

Powołano komisje skrutacyjne w następującym składzie:

Prof. Z. Bukowski, prof. Radosław Krajewski, dr Agnieszka Banaszak-Piechowska

Mgr Karol Pawełkowski, dr hab. Artur Laska , p. Marcin Pezda.

W kolejnej części obrad Oleksii Antypenko, członek Senatu - Sprawozdawca, poinformował, że protokół z posiedzenia Senatu z dnia 18 grudnia 2018 roku wiernie oddaje przebieg obrad i wnioskuje o jego przyjęcie. W wyniku głosowania jednomyślnie przyjęto protokół z posiedzenia Senatu z  dnia 18 grudnia 2018 roku.

Senatorem Sprawozdawcą z bieżącego posiedzenia Senatu została studentka p. Anna Bartnik.

Następnie prof. Z. Bukowski przedstawił wniosek  Samorządu Studenckiego dokonanie zmian w składach komisji senackich i dyscyplinarnych w związku zakończeniem studiów przez niektórych studentów. Po przedstawieniu kandydatów przyjęto następujące uchwały:

1.Uchwałę Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 37/2018/2019, na podstawie której wprowadzono zmiany w składzie Senackiej Komisji ds. Współpracy: Yaroslava Saliię, a powołano do składu Igę Piątkowską, natomiast w składzie Senackiej Komisji Prawno-Statutowej odwołano ze składu Marię Redzimską, a powołano Wojciecha Sarnackiego.

Uchwałę Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 38/2018/2019, na podstawie której dokonano zmiany składu Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli Akademickich na kadencję 2016-2020, i tak: odwołano ze składu: Agnieszkę Wietrzykowską oraz Kacpra Urbańskiego, a powołano: Adriannę Konwińską  i Emilię Kochańską.

Następnie JM Rektor dokonał prezentacji kandydatów do Rady Uczelni.  Prof. J. Woźny poinformował, że członkowie Senatu mieli okazję zapoznać się z dokumentacją kandydatów, ponieważ była ona dostępna do wglądu w Biurze Rektora. Na podstawie decyzji Kolegium Rektorskiego, po sprawdzeniu dokumentacji pod względem formalno-prawnym, ze złożonych ofert, wyłoniono następujących kandydatów:

Dr Aldona Chelewicka-Mączyńska

Mgr Grzegorz Czeczot

Mgr Krzysztof Jurek

mgr Lucyna Kopińska

Prof. dr. hab. Roman Leppert

Prof. dr hab. Jacek Maciejewski

Mgr Justyna Mazur

Prof. dr hab. Joanna Moraczewska

Głos zabrał mgr Karol Pawełkowski i poprosił o podanie informacji, czy firma Logon, której Prezesem jest Krzysztof Jurek bierze udział w przetargach na sprzęt komputerowy i czy w ich wyniku dostarcza sprzęt do UKW. Kanclerz potwierdziła, że tak się dzieje. Rektor dodał, że Ustawa o szkolnictwie wyższym i nauce nie przewiduje takiej sytuacji jako wykluczającej z możliwości kandydowania, ale może rzutować na wynik głosowania.

Przystąpiono do głosowania tajnego, a na czas liczenia głosów omówiono kolejne punkty.

W kolejnej części posiedzenia JM Rektor zaproponował podjęcie dyskusji w sprawie wysokości wynagrodzenia dla członków Rady Uczelni

W wyniku głosowania jawnego przyjęta została (przy jednym głosie wstrzymującym się) Uchwała Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 40/2018/2019 z dnia 29 stycznia 2019 r. w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla członków Rady Uczelni Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego powoływanych przez Senat.

W dalszej części posiedzenia prof. Benedykt Odya zaprezentował projekt treści uchwały w sprawie utworzenia na Wydziale Matematyki, Fizyki i Techniki kierunku studiów drugiego stopnia informatyka o ogólnoakademickim profilu kształcenia. W wyniku głosowania jednogłośnie przyjęta została Uchwała Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 41/2018/2019 z dnia 29 stycznia 2019 r. w sprawie utworzenia na Wydziale Matematyki, Fizyki i Techniki kierunku studiów drugiego stopnia informatyka o ogólnoakademickim profilu kształcenia.

Prof. Odya w nawiązaniu do poprzedniego punktu przestawił projekt treści uchwały dotyczącej określenia zakładanych efektów kształcenia dla kierunku studiów informatyka – studia drugiego stopnia, ogólnoakademicki profil kształcenia. W wyniku głosowania jawnego jednogłośnie przyjęta została Uchwała Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 42/2018/2019 z dnia 29 stycznia 2019 r. w sprawie określenia zakładanych efektów kształcenia dla kierunku studiów informatyka – studia drugiego stopnia, ogólnoakademicki profil kształcenia. W kolejnych punktach dydaktycznych prof. Odya zaproponował głosowanie blokiem spraw dydaktycznych. Uchwały stanowią załącznik do protokołu. W wyniku głosowania jawnego jednogłośnie przyjęte zostały powyższe uchwały.

Następnie prof. Zbigniew Bukowski przedstawił wyniki głosowania w sprawie powołania Rady Uczelni Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Wybranymi do Rady Uczelni zostali:

Lucyna Kopińska 

Justyna Mazur 

Elżbieta Rusielewicz 

dr Aldona Chlewicka- Mączyńska 

prof. dr hab. Jacek Maciejewski 

prof. dr hab. Roman Leppert

Następnie prof. Bukowski poprosił o wyłonienie z grona wybranych osób przewodniczącego Rady. Musi to być osoba spoza Uczelni, więc przewodniczącego wyłonić należy spośród 3 osób: Lucyna Kopińska, Justyna Mazur, Elżbieta Rusielewicz. Senat ma obowiązek wyboru przewodniczącego Rady. Prof. Gerlach zaproponował kandydaturę Elżbiety Rusielewicz z uwagi na wysoką liczbę uzyskanych w głosowaniu punktów. JM Rektor natomiast wytypował Lucynę Kopińską na przewodniczącą Rady Uczelni z racji jej wieloletniego doświadczenia w kierowaniu dużymi zespołami ludzkimi. Prof. Zbigniew Bukowski zamknął listę kandydatów i poprosił o przygotowanie kart głosowania.

Po zakończonej dyskusji przystąpiono do głosowania tajnego, w wyniku którego przyjęto Uchwałę Nr 39/2018/2019 w sprawie powołania Rady Uczelni Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

W wyniku głosowania powołano następujący skład Rady Uczelni:

Przewodnicząca: Lucyna Kopińska

Członkowie spoza wspólnoty uczelni: Justyna Mazur, Elżbieta Rusielewicz.

Członkowie z wspólnoty uczelni: dr Aldona Chlewicka- Mączyńska, prof. dr hab. Roman Leppert, prof. dr hab. Jacek Maciejewski, przewodniczący Samorządu Studenckiego.

Do głosu powrócił JM Rektor, który poinformował, iż uroczysta gala z okazji jubileuszu 50-lecia Uczelni odbędzie się 12 kwietnia o godz. 17.00 w Auli Copernicanum (za to przedsięwzięcie odpowiada dr Sławomir Łaniecki). W tej części przewidziane są spotkania i rozmowy w przyjaciółmi naszej Uczelni i występy artystyczne. 25 kwietnia br. odbędzie się natomiast uroczyste posiedzenie Senatu wraz z promocjami doktorskimi.

Z kolei głos zabrał prof. Burczyk, który zaapelował do dziekanów, by w związku z prośbą Dyrektora Departamentu Budżetu i Finansów, Pana Jarosława Oliwy przekazać, informacje  o pracownikach prowadzących działalność naukową, którzy złożyli oświadczenie, o którym mowa w art. 265 ust. 5 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce i nie zostali wykazani w systemie POL-on w module „Wykaz złożonych oświadczeń o zaliczeniu do liczby N” z uwagi na brak możliwości wyboru odpowiedniej grupy pracowniczej z menu kontekstowego.

Następnie o głos poprosił mgr Karol Pawełkowski, który pogratulował podwyżek nauczycielom akademickim, jednocześnie przypominając, że pracownicy administracji  i obsługi pracują za pensję ok. 2000 zł, ponadto warto zaznaczyć, że wciąż istnieją duże dysproporcje w wysokości pensji w tej grupie pracowniczej. JM Rektor wyjaśnił, że Uczelnia otrzymała pod koniec 2018 r. środki finansowe - ok 5,5 mln zł, ta kwota nie zabezpieczy nawet podwyżek dla nauczycieli akademickich (potrzeba ok 7 mln zł). MNiSW zapowiada, że Uczelnia ma otrzymać kolejną transzę środków finansowych, która może wystarczyć na pokrycie podwyżek dla pracowników niebędących nauczycielami akademickimi.

O głos poprosił jeszcze prof. Odya, który pogratulował prof. Krajewskiemu Dziekanowi Wydziału Administracji i Nauk Społecznych otrzymania przez Wydział uprawnień do prowadzenia studiów pierwszego stopnia o profilu praktycznym na kierunku „kryminologia”.

Prof. Bukowski pokrótce objaśnił stan prac na Statutem UKW.

Na tym posiedzenie zakończono.