Głosy Senatu, 28.05.2019
JM Rektor powitał zebranych i przedstawił porządek obrad.
W kolejnej części obrad dr Agnieszka Banaszak-Piechowska, poinformowała, że protokół z posiedzenia Senatu z dnia 25 kwietnia 2019 r. wiernie oddaje przebieg obrad i wnioskuje o jego przyjęcie. Dr Witold Brzeziński z kolei stwierdził, że protokół z dnia 14 maja 2019 r. w pełni oddaje przebieg posiedzenia. W wyniku głosowania jednomyślnie przyjęto protokół z posiedzenia Senatu z dnia 25 kwietnia oraz 14 maja 2019 roku.
Senatorem Sprawozdawcą z bieżącego posiedzenia Senatu została prof. Magdalena Czachorowska.
Powołano komisję skrutacyjną w następującym składzie: dr Hubert Rabant, mgr Daniel Lisiński oraz Adrian Kaczorowski.
JM Rektor poinformował, że około godz. 12.30 zaprosił na spotkanie osoby powołane do pełnienia funkcji kierowniczych. Tym osobom, które są jednocześnie Senatorami wręczył pełnomocnictwa do organizacji jednostki.
W kolejnej części posiedzenia prof. Z . Bukowski przedstawił zebranym Stanowisko Senackiej Komisji ds. Oceny Kanclerza i Kwestora.
Prof. M. Kaczmarek zwrócił się z pytaniem dotyczącym podwyżek dla administracji, a także zaproponował opracowanie regulaminu płac.
JM Rektor wyjaśnił Komisja ds. regulacji wynagrodzeń wypracowała doraźne rozwiązania, które niestety nie niwelują problemu |tzw. kominów płacowych. Kolejnym krokiem będzie stworzenie regulaminu wynagrodzeń.
Głos zabrał prof. Z. Bukowski, przewodniczący ww. komisji, który poinformował, że znacząca część pracowników Uczelni ma w chwili obecnej wynagrodzenie zasadnicze pomiędzy 1 600 zł a 2 100 zł.
Pani Kanclerz dodała tylko, że żadna podwyżka nie będzie taka, by satysfakcjonowała wszystkich pracowników. Nie ma złotego środka, by poprawić tą sytuację.
Głos zabrał prof. K. Fabisiak, który przypomniał, że w grupie pracowników technicznych są też tacy, którzy rozwijają się naukowo, publikują i tym samym przyczyniają się do rozwoju danego Instytutu.
JM Rektor wyjaśnił, że nowy Statut wprowadził stanowisko pracownika naukowo-technicznego - od 1 października osoby takie otrzymają stosowną zmianę stanowiska i tym samym wzrost wynagrodzenia zasadniczego. JM Rektor dodał, że prawie 90% pracowników administracji wydziałowej otrzyma podwyżki.
W wyniku głosowania przyjęto następujące uchwały: Uchwała Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 122/2018/2019 z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie oceny Kwestora Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego oraz
Uchwała Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 123/2018/2019 z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie oceny Kanclerza Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Z kolei głos zabrał prof. M. Macko, który przedstawił zebranym projekt umowy o współpracy pomiędzy Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego a State University College w Buffalo w stanie Nowy Jork (Stany Zjednoczone).
W związku z brakiem pytań przystąpiono do głosowania, w wyniku którego jednomyślnie przyjęto Uchwałę Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 124/2018/2019 z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy o współpracy pomiędzy Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego a State University College w Buffalo (Stany Zjednoczone).
W kolejnej części posiedzenia Kwestor UKW, Renata Stefaniak, przedstawiła członkom Senatu sprawozdanie finansowe Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego za 2018 rok, sporządzone – w oparciu o Raport z badania jednostkowego sprawozdania finansowego Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Niestety rok 2018 zamknął się stratą ok. 7 mln zł. Spowodowane to jest o prawie 4 mln zł niższą dotacją w porównaniem do roku 2017, kiedy to otrzymaliśmy prawie 5 mln zł dodatkowej dotacji. Rok 2018 to także wyższe koszty o prawie 1,5 mln zł, związane z udziałem Uczelni w wielu projektach, głównie w Kontrakcie Terytorialnym (700 tys. zł). Do chwili obecnej UKW nie otrzymało zwrotu z Urzędu Marszałkowskiego. W 2018 r. Uczelnia podpisała umowę na sprzedaż nieruchomości przy ul. Mińskiej. Zgodnie z podpisaną umową środki finansowe za nieruchomość wpływają do Uczelni w ratach i dopiero będą miały odbicie w przychodach roku 2019. Są to 3 najważniejsze powody, które wpłynęły na dość dużą stratę w roku 2018. Sprawozdanie badane było przez biegłych rewidentów i zostało sporządzone w sposób prawidłowy. Tym samym Kwestor zwróciła się z prośbą o zatwierdzenie sprawozdania finansowego oraz wyrażenie przez Senat zgody na pokrycie straty z funduszu zasadniczego.
Następnie prof. Bernard Mendlik, Przewodniczący Senackiej Komisji ds. Budżetu i Finansów zaprezentował stanowisko powyższego gremium w rzeczonej sprawie.
Prof. Małgorzata Święcicka zapytała prof. Mendlika o związek restrukturyzacji z kwestią zatrudniania pracowników administracji. Ponadto prof. Święcka zapytała o to, z czego wynika fakt, że nie została uregulowana płatność ze sprzedaży nieruchomości przy ul. Mińskiej.
Odpowiedzi na drugie pytanie udzieliła mgr Renata Malak, Kanclerz UKW, która wyjaśniła, iż została złożona tylko jedna oferta. Do przetargu przystąpiła firma Moderator, która zaproponowała kupno nieruchomości przy ul. Mińskiej 15 w ratach. Ostatnia rata na dzień 30 marca nie została uregulowana. W tej sprawie Kanclerz ma odbyć rozmowę z prezesem firmy Moderator. Jeżeli wpłata nie zostanie uregulowana, Moderator traci 800 tys. zł. UKW z kolei zgodnie z postanowieniami umowy notarialnej ma możliwość naliczenia odsetek.
Do pytania prof. M. Święckiej nawiązał prof. Mendlik, który wyjaśnił, iż propozycja zmian kadrowych przy okazji restrukturyzacji jest tylko sugestią ze strony Komisji.
Karol Pawełkowski dodał, iż zastanawiająca jest prawidłowość zachodząca od kilku lat w naszej Uczelni, gdzie w sytuacji zmniejszającej się liczby studentów nie zmniejsza się tym samym liczba nadgodzin.
Prof. Odya potwierdził, iż faktycznie wysokość nadgodzin się drastycznie nie zmniejsza, ale zaobserwować można oszczędności w tym zakresie dzięki owocnej współpracy z dziekanami i prodziekanami poszczególnych wydziałów.
Prof. Bukowski zarządził głosowanie nad przyjęciem uchwał. W wyniku głosowania jawnego jednomyślnie przyjęto Uchwałę Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 125/2018/2019z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego UKW za 2018 rok. Jednocześnie przyjęta została również Uchwała Senatu Uniwersytetu Kazimierza WielkiegoNr 126/2018/2019z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie pokrycia straty netto za 2018 rok z funduszu zasadniczego Uczelni.
Następnie prof. Jarosław Burczyk przystąpił do omówienia zagadnienia związanego ze Szkołą Doktorską - zasad rekrutacji do Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w roku akademickim 2019/2020. Po ogólnym omówieniu zasad Prof. Burczyk poprosił członków Senatu o głosowanie w sprawie zasad rekrutacji do Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w roku akademickim 2019/2020. W wyniku głosowania jawnego jednomyślnie przyjęta została Uchwała Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 127/2018/2019z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie zasad rekrutacji do Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w roku akademickim 2019/2020.
W kolejnej części obrad prof. Jarosław Burczyk podjął kolejna kwestię dotyczącą funkcjonowania Szkoły Doktorskiej – ramowego programu kształcenia w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Po zakończonej dyskusji, w wyniku głosowania jawnego przyjęto Uchwałę Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 128/2018/2019 w sprawie programu kształcenia w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Prof. B Odya, Prorektor ds. Studenckich i Jakości Kształcenia omówił sprawy z zakresu bloku dydaktycznego.
Prof. B. Odya zaproponował, aby 61 punktów podzielić następująco:
- tworzenie kierunków studiów i ustalenie programów studiów nowo tworzonych kierunków,
- tworzenie programów studiów (przystosowanie efektów kształcenia do wymogów przepisów),
- podjęcie uchwał dotyczących weterynarii.
W wyniku głosowania podjęto Uchwały Senatu o numerach od 128 do 188/2018/2019.
Prof. B. Odya podziękował za sprawną organizację Juwenaliów, chociaż dobrze byłoby pomyśleć o zabezpieczeniu najważniejszej imprezy juwenaliowej w obiekcie zamkniętym, aby pogoda nie miała wpływu na frekwencję.
Na tym posiedzenie zakończono.