Głosy Senatu 29.10.2019 r
JM Rektor powitał zebranych i przedstawił porządek obrad.
Prof. Jacek Woźny poinformował o usunięciu z porządku obrad punktu dotyczącego powołania kierownika Katedry Językoznawstwa Synchronicznego, Diachronicznego i Kulturowego, gdyż zgodnie z nowymi przepisami nie ma konieczności przeprowadzania głosowania przez Senat, lecz przez gremium kolegium naukowego wewnętrznego.
Prof. Benedykt Odya z kolei nadmienił, iż wprowadzić należy dwa dodatkowe punkty – ustalenie programu studiów dla kierunku socjologia i studiów podyplomowych zarządzanie instytucjami kultury.
Prof. Jarosław Burczyk poprosił o wprowadzenie punktu dotyczącego zmiany uchwały w sprawie określenia regulaminu postępowania w sprawie nadawania stopnia doktora.
Wobec braku głosów sprzeciwu przyjęto następujące poprawki do porządku obrad.
Senatorem Sprawozdawcą z bieżącego posiedzenia Senatu został prof. Kazimierz Fabisiak.
W kolejnej części obrad prof. Ryszard Gerlach poinformował, że protokół z posiedzenia Senatu z dnia 26 listopada 2019 r. wiernie oddaje przebieg obrad i wnioskuje o jego przyjęcie. W wyniku głosowania jednomyślnie przyjęto protokół z posiedzenia Senatu z dnia 26 listopada 2019 roku.
Następnie prof. Zbigniew Bukowski przystąpił do omówienia problematyki związanej z oceną okresową nauczycieli akademickich. Projekt przygotowanego zarządzenia został oparty na dotychczasowych zasadach przeprowadzania oceny z jedną zmianą wynikającą z Ustawy – w art. 128 Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce czytamy: Od wyniku oceny okresowej przysługuje odwołanie do rektora. Do tej pory organem tym była Senacka Komisja ds. Oceny i Rozwoju Kadry. My przyjęliśmy, że rektor przed podjęciem decyzji może zasięgnąć opinii powyższej Komisji. Oceny dokonywać będą komisje oceniające podstawowej jednostki organizacyjnej. Projekt zarządzenia został pozytywnie zaopiniowany przez związki zawodowe, samorząd studencki, samorząd doktorantów z dwiema drobnymi zmianami. Pierwsza zmiana dotyczy uczestnictwa związków zawodowych (uczestnictwo w ogólnouczelnianej instancji odwoławczej), druga związana jest z ankietą ewaluacyjną, która ma być dokonywana przez studentów nie tylko wydziału, ale też instytutu.
Dr Magdalena Trojankiewicz zauważyła, iż punkt 2. § 2 jest powtórzeniem punktu 1. Dr Trojankiewicz zasugerowała, by po punkcie 1. dopisać - na podstawie ankiety ewaluacyjnej.
Po krótkiej dyskusji Prof. Zbigniew Bukowski poprosił o przeprowadzenie głosowania w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej projektu zarządzenia rektora w sprawie trybu i podmiotu dokonującego oceny okresowej nauczycieli akademickich. W wyniku głosowania jawnego jednogłośnie przyjęta została Uchwała Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 1/2019/2020 z dnia 29 października 2019 r. w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej projektu zarządzenia rektora w sprawie trybu i podmiotu dokonującego oceny okresowej nauczycieli akademickich.
W kolejnej części obrad prof. Jarosław Burczyk przystąpił do omówienia zagadnienia związanego ze zmianą uchwały w sprawie określenia regulaminu postępowania w sprawie nadawania stopnia doktora.
Z kolei głos zabrał prof. Odya, który zaprezentował kwestie dotyczące wprowadzenia zmian we wzorze świadectwa ukończenia studiów podyplomowych.
Prof. Odya podkreślił, że dyrektor Kolegium stanowi gwarant dla jakości kształcenia i rzetelności wykonania zajęć. Omawiana poprawka powyższa została przyjęta jednogłośnie.
Następnie Prorektor ds. Studenckich i Jakości Kształcenia wyjaśnił, że w kwestii wzorów dyplomów Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego planuje diametralne zmiany, m. in. w nowych dyplomach nie będzie już miejsca na zdjęcie. W nowym rozporządzeniu Ministra został podniesiony priorytet ważności jeśli chodzi o dyplomy, które mają być umieszczone w jednym pomieszczeniu, ściśle określonym, za ladą uniemożliwiającą łatwe wejście. Ma być księga, w której będzie odnotowane kto wchodzi do tego pomieszczenia wraz z czasem trwania wizyty. Na jednym z pięter na ul. Ogińskiego będzie wydzielone pomieszczenie, gdzie będą przechowywane dyplomy. Dyrektor Kolegium nie będzie wyrażał zgody, by przetransportować całą dokumentację studenta między jednostkami. Tym samym rektor i prorektorzy będą podpisywali dyplomy w wydzielonych pomieszczeniach na ul. Ogińskiego. Prof. Odya zwrócił się także do Senatu o dokonanie zmian kosmetycznych w programie kierunku st. socjologia I stopnia. W wyniku głosowania jednogłośnie przyjęto ww. zmiany.
Następnie prof. Odya poprosił Senat o wyrażenie zgody na dokonanie zmian w programie studiów podyplomowych Zarządzanie Instytucjami Kultury. W wyniku głosowania jawnego jednogłośnie Senat zatwierdził ww. zmiany.
W kolejnej części posiedzenia JM Rektor poprosił o zgłaszanie spraw bieżących. Głos zabrał mgr J. Gurgul, który w imieniu pracowników Działu Płac poinformował o upływającym terminie podpisania polisy ubezpieczeniowej w PZU.
JM Rektor zawiadomił, że w miniony czwartek podpisano umowę notarialną dotyczącą budynku przy Powst. Wielkopolskich 10 oraz budynku przy ul. Przemysłowej i Gałczyńskiego, gdzie mieściła się siedziba ISoB.
Głos zabrał prof. B. Odya, który poinformował, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra UKW zgłosiło 11 wniosków stypendialnych dla naszych studentów. Ponadto wspomniał o odbywającej się wizytacji PKA na kierunku ekonomia. Prorektor ds. Studenckich zapoznał także Senat ze wstępnym raportem wizytacji PKA na kierunku edukacja wczesnoszkolna, który jest oceniany jako wyróżniający się.
Na zakończenie Adrian Kaczorowski w imieniu Samorządu Studenckiego podziękował za udostępnienie pomieszczeń dla studentów, dzięki czemu przeprowadzono szkolenia oraz akcję „Wampiriada”.
Na tym obrady zakończono.