Głosy Senatu 17.12.2019 r

JM Rektor powitał zebranych i przedstawił porządek obrad. Poinformował, że odbyły się wybory do Samorządu Studenckiego. Samorząd Studencki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy dokonał wyboru nowego Przewodniczącego Samorządu Studenckiego Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego oraz Przewodniczących Komisji Stałych na kadencję 2019-2021.

Nowym Przewodniczącym Samorządu Studenckiego kadencji 2019-2021 został student kierunku Informatyka oraz kierunku Zarządzanie Sferą Publiczną, samorządowiec – Andrzej Mateusz Majewski. 

W kolejnej części obrad prof. Kazimierz Fabisiak, Senator Sprawozdawca, poinformował, że protokół z posiedzenia Senatu z dnia 29 października 2019 r. wiernie oddaje przebieg obrad i wnioskuje o jego przyjęcie. W wyniku głosowania jednomyślnie przyjęto protokół z posiedzenia Senatu z  dnia 29 października 2019 roku.

Senatorem Sprawozdawcą z bieżącego posiedzenia Senatu został prof. Mariusz Kaczmarek.

Powołano komisję skrutacyjną w następującym składzie: prof. Ewa Zwolińska, prof. Jakub Lipski, Andrzej Majewski.

JM Rektor prof. J. Woźny przekazał głos prof. Jarosławowi Burczykowi, Prorektorowi ds. Nauki, który wyjaśnił, że dotychczas Rady Wydziałów poddawały pod głosowanie uchwały w sprawie poparcia wniosku o nadanie tytułu profesora. Zwrócił uwagę, że wszczęcie postępowania w sprawie nadania tytułu miało miejsce 12.03.2019 r. Ustawa z  dnia 3 lipca 2018 r., a konkretnie przepisy wprowadzające, art. 179, ust. 3, pkt 3 b, mówią, że czynności związane z postepowaniem o nadaniem tytułu profesora od 1 października 2019 r. prowadzi Senat. Prof. Burczyk poinformował, że uchwały są podejmowane w głosowaniu tajnym i zapadają bezwzględną większością oddanych głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania. Do głosowania uprawnieni są członkowie Senatu posiadający tytuł profesora, stopień doktora habilitowanego oraz osoby, które nabyły uprawnienia równoważne z uprawnieniami doktora habilitowanego na podstawie art. 21a. W dalszej kolejności JM Rektor zapoznał zebranych z opinią Komisji w składzie: prof. J. Woźny - przewodniczący, prof. T. Nowakowski oraz J. Maciejewski powołaną przez Radę Wydziału Humanistycznego.

W wyniku głosowania jednogłośnie podjęto Uchwałę Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 6/2019/2020 z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie poparcia wniosku o nadanie tytułu profesora dr. hab. Dariuszowi Dąbrowskiemu.

Z związku ze zmianami organizacyjnymi i zwiększoną liczbą jednostek dotychczasowy model prac Komisji składających się z reprezentantów wydziałów nie był już możliwy, stąd też koncepcja działalności Rad odbywa się na innych zasadach. Prorektor ds. Finansów i Organizacji poprosił o głosowanie w powyższej sprawie. W wyniku głosowania jawnego jednogłośnie podjęto Uchwałę Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 7/2019/2020 z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie opinii dotyczącej rozwiązania Senackiej Komisji ds. Nauki oraz Senackiej Komisji ds. Studenckich i Jakości Kształcenia.

Pozostający przy głosie prof. Z. Bukowski przystąpił do omawiania ramowego planu rzeczowo-finansowego. Prorektor ds. ds. Finansów i Organizacji wyjaśnił, że jest to plan o charakterze prowizorium, a następnie omówił podstawowe założenia, jakie zostały przyjęte przy sporządzaniu planu. Następnie prof. Bernard Mendlik odczytał treść stanowiska Senackiej Komisji ds. Budżetu i  Finansów w sprawie prowizorium budżetowego na rok 2020.

Głos zabrał prof.  Paweł Izdebski, który zapytał o środki komercyjne w wys. ponad 1 mln zł, które wypracowuje Wydział Psychologii i które nie przekładają się na przyznane wydziałowi środki pieniężne (5 000 zł).

Prof. Bukowski wyjaśnił, iż przyznane fundusze są to środki pochodzące z subwencji na wydatki administracyjne i są wyższe niż w latach ubiegłych. Prof. Z. Bukowski wyjaśnił, ze na posiedzeniu Senackiej Komisji ustalono zasadę, że kwota ok. 100 tys. złotych zostanie podzielona między jednostki na podstawie kosztochłonności, liczby studentów studiów stacjonarnych i liczby pracowników. Są to środki służące administracyjnej i dydaktycznej obsłudze jednostek dydaktycznych i nie zależą od funduszu komercyjnego wypracowanego przez daną jednostkę.

Prof. Z. Bukowski wyjaśnił, że jest to pierwsza próba algorytmizacji, dotychczas też te środki pochodzące z dotacji dydaktycznej były liczone w ten sposób. Poza tym trzeba było przyjąć pewne granice, aby nie było rozpiętości od 500 zł – do 40 tys. zł na daną jednostkę.

Kwestor Renata Stefaniak nadmieniła, iż te kwoty zostały wyliczone na podstawie liczby studentów stacjonarnych przy uwzględnieniu kosztochłonności studiów oraz liczby pracowników. Zatem wysokość dochodu ze studiów komercyjnych  nie ma w tym przypadku znaczenia i nigdy nie miała.

Następnie prof. Izdebski zapytał o pozycję odnosząca się do wysokości środków na działalność kół naukowych – tu jest kwota 0 zł.

Prof. Odya wyjaśnił, iż fundusze na koła naukowe trafiają do kolegiów wg przelicznika ustalonego z p. Kwestor.

Prof. Ryszard Gerlach zapytał, czy wszyscy pracownicy na stanowiskach dydaktycznych są dopensowani.

Prof. Benedykt Odya wytłumaczył, iż zastępcy dyrektorów instytutów ds. kształcenia otrzymali stosowne zalecenia w tym zakresie – najpierw układać etaty z uwzględnieniem pracowników dydaktycznych, później badawczo-dydaktycznych. Stan kadry dydaktycznej, z którym weszliśmy 1 października 2019 roku został określony przez rady wydziałów – ówczesne jednostki podstawowe. Ta struktura zaczęła się zmieniać w grudniu ubiegłego roku. Nie tylko liczba godzin ma pokazywać umocowanie pracownika naukowego i dydaktycznego.

JM Rektor dodał, iż czasami kierunki tworzone są „wizjonersko” i nie mają one oparcia w kadrze. Zdarzały się często sytuacje zatrudniania pracowników na umowę zlecenie. Zmiany zaprocentują w roku 2020, kiedy Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia przejmie całość zadań (wyrażania opinii) związanych z zatrudnianiem pracowników z zewnątrz. Musimy dbać zatem o większy nadzór nad tworzonymi kierunkami.

Następnie głos zabrał prof. Grzegorz Domek, który przypomniał, iż część osób faktycznie przechodziła na etaty dydaktyczne, ale prof. Domek zakładał, iż troska o tych pracowników będzie zadaniem dyrektorów kolegiów. To oni zajmują się tworzeniem nowych kierunków, zwłaszcza praktycznych, które zapewnią obciążenie dydaktyczne naszym pracownikom. Instytuty i wydziały z kolei to jednostki stricte naukowe. Stąd prof. Domka zadziwiło pytanie dotyczące podziału środków na studentów przypadające instytutom i wydziałom, które są przecież jednostkami naukowymi.

Prof. Kłosowski dodał, iż na kwestie dostosowania stanowisk i zatrudniania poszczególnych nauczycieli akademickich trzeba patrzeć dużo szerzej niż w kontekście dopensowania. Zawsze nauczyciel zatrudniony na etacie dydaktycznym będzie realizował więcej godzin niż pracownik zatrudniony na etacie badawczo-dydaktycznym. Na te problemy należy zatem patrzeć perspektywicznie, wychodzić naprzeciw kryteriom parametryzacji jednostek, ponieważ od tej oceny zależy przyszłość Uczelni.

Prof. B. Mendlik stwierdził, że najważniejszy koszt w planie budżetowym to wynagrodzenia wraz z pochodnymi, pomimo wszelkich zabiegów z roku na rok wzrastają, z tym musimy się zmierzyć.

Prof. Odya nadmienił, iż z rozmów przeprowadzonych z zastępcami dyrektorów instytutów ds. kształcenia wynika następujący wniosek – źródło powstania nadgodzin wynika z faktu, iż mamy za mało nauczycieli akademickich. Istnieje silna potrzeba rozwoju nowej kadry. Trzeba ponadto zastanowić się nad sposobami powiększenia przychodów Uczelni.

Prof. Zbigniew Bukowski wyjaśnił, że czynnik kadrowy jest podstawowym czynnikiem w naszej subwencji. Musimy też pamiętać, że od 1 października br. włączyliśmy studia niestacjonarne, podyplomowe do rozliczania pensum i to także generuje nadgodziny. Zwiększenie puli godzin o godziny niestacjonarne i podyplomowe otwiera przed nami szansę zwiększenia liczby osób pracujących i zwiększenia subwencji. Dla nas ponadto korzystne jest to, że zarówno UMK, jak i UAM znalazły się na liście uczelni badawczych i będą one musiały obniżyć współczynnik studentów do 10 (w przypadku UMK to jest 6.000 studentów mniej).

Prof. R. Gerlach stwierdził, że nie chciałby wywoływać takiej dużej dyskusji, chciał tylko dowiedzieć się, czy występuje zjawisko niedopensowania. Zgadza się z tym, że warto zatrudniać pracowników z wysokimi kwalifikacjami naukowymi.

Prof. J. Woźny stwierdził, że należałoby przeliczyć wartość pracowników dydaktycznych nawet trochę niedopensowanych, ponieważ realizują oni więcej godzin za mniejsze wynagrodzenie, w takich, indywidualnych przypadkach nadgodziny musiałby realizować profesor za większą stawkę.

Prof. Z. Kłosowski zapytał, czy jesteśmy w stanie wyliczyć, jak zmieni się subwencja, jeśli policzymy pracowników wg zajmowanych przez nich stanowisk, a nie wg stopni i tytułów naukowych.

Prof. Z. Bukowski stwierdził, że to zależy od liczby pracowników zatrudnionych na stanowiskach naukowych w całej Polsce.

Prof. R. Gerlach stwierdził, że to może oznaczać, że subwencja wzrośnie, ponieważ łatwiej zatrudnić czy przekwalifikować pracowników na stanowiska uczelniane.

Prof. Z. Bukowski zauważył, że nie jest to takie proste przeliczenie, na pracownika zatrudnionego na stanowisku dydaktycznym  nie jest naliczany „badawczy” składnik subwencji.

Rektor przypomniał, że aby zostać profesorem uczelni na stanowisku dydaktycznym trzeba spełnić bardzo wysokie kryteria.

Przystąpiono do głosowania jawnego, jednogłośnie w wyniku którego  przyjęto następującą uchwałę: Uchwała Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 8/2019/2020 z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie zatwierdzenia ramowego planu rzeczowo-finansowego Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego na 2020 rok.

JM Rektor zaprosił na spotkanie „Bydgoszcz 2030. Strategia rozwoju” – konsultacje dla środowiska akademickiego na UKW, które odbędzie się 9 stycznia 2020 z udziałem Zastępcy Prezydenta Marii Wasiak.

Prof. M. Macko Prorektor ds. Rozwoju i Współpracy dodał, że zostały rozesłane materiały dotyczące Strategii, zachęcił też do składania uwag i wniosków do punktów dotyczących szkolnictwa wyższego w Bydgoszczy.

Prof. J. Burczyk przypomniał i zachęcił do składania kandydatur do nagrody Prezydenta Miasta oraz wniosków o stypendium dla studentów i młodych naukowców. Ponadto Prorektor ds. Nauki dodał, że została dokonana wnikliwa analiza danych z Biblioteki dotyczących publikacji, aktualnie są korygowane zgodnie z przypisaniem właściwych pracowników do liczby N.

Kwestor R. Stefaniak poinformowała, że wpłynęły pierwsze środki 2,1 mln zł – refundacja kosztów kontraktu terytorialnego.

Prof. B. Odya poinformował, że uzyskaliśmy również ponad 3,6 mln. zł w konkursie „Uczelnia dostępna” ogłoszonym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju - 9. miejsce w Polsce wśród 109 uczelni ubiegających się o dofinansowanie.

Prof. B. Odya zdał także relację ze spotkania w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, planowane są zmiany w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym, omawiano problemy związane z niejasną interpretacją przepisów, wdrażaniem nowego oprogramowania do obsługi programów i efektów kształcenia wyniki kontroli statutów oraz zmian organizacyjnych i strukturalnych. Zmiany, które zaszły w UKW oceniono pozytywnie.

Rektor dodał, że Muzeum Dyplomacji i Uchodźstwa Polskiego jest jednostką Wydziału Historycznego, a pracownicy zostali pracownikami naukowo-technicznymi.

Prof. B. Odya przedstawił najnowsze dane dotyczące niedopoensowanych  12 osób w grupie pracowników dydaktycznych oraz 70 w grupie pracowników badawczo-dydaktycznych  - dane z ostatniej chwili.

Rektor odparł, że będziemy dążyć do zredukowania tej liczby.

Na zakończenie JM Rektor serdecznie zaprosił pracowników Uczelni wraz z Rodzinami do wysłuchania tradycyjnego Koncertu Kolęd i spotkania świątecznego, które odbędzie się o godz. 17.00 w dniu  17.12.2019 r.

Na tym posiedzenie zakończono.