Głosy Senatu 24.11.2020 r.
Posiedzenie odbyło się w trybie zdalnym (przy pomocy aplikacji Microsoft Teams), natomiast głosowania odbywały się w systemie USOS.
JM Rektor powitał zebranych i przedstawił porządek obrad.
W kolejnej części obrad dr hab. Angelika Baranowska-Łączkowska, prof. uczelni, członek Senatu - Sprawozdawca, poinformowała, że protokół z posiedzenia Senatu z dnia 29 września 2020 r. wiernie oddaje przebieg obrad i wnioskuje o jego przyjęcie.
W wyniku głosowania jednomyślnie przyjęto protokół z posiedzenia Senatu z dnia 29 września br.
Senatorem Sprawozdawcą z bieżącego posiedzenia Senatu został prof. dr Adam Bułat.
Z kolei JM Rektor przedstawił członkom Senatu propozycję zmiany wynagrodzenia dla członków Rady Uczelni.
W wyniku głosowania jawnego przyjęto Uchwałę Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 1/2020/2021 z dnia 24 listopada 2020 r. w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla członków Rady Uczelni Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego powoływanych przez Senat.
W kolejnej części posiedzenia Senatu JM Rektor wyjaśnił, że Rada Uczelni to nowy organ kolegialny działający w publicznych szkołach wyższych od stycznia 2019 r., na mocy ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Pierwsza kadencja upływa wraz z końcem 2020 roku. W styczniu 2021 r. rozpocznie się nowa kadencja Rady Uczelni Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Prof. Jacek Woźny przedstawił i krótko omówił Kandydatów do Rady Uczelni na kadencję 2021-2025:
1.Joanna Czerska-Thomas - właścicielka Agencji Reklamowej M4Bizz oferującej kompleksową obsługę w zakresie marketingu i PR, Radna Rady Miasta Bydgoszczy
2.Lucyna Kopińska – członkini Rady Nadzorczej PKO Banku Hipotecznego, członek Komitetu Komercyjnego w Radzie Nadzorczej,
- Katarzyna Meger - Prezes Zarządu Stowarzyszenie Bydgoski Klaster Przemysłowy, właścicielka firmy Wytwórnia Sprzętu Medycznego GALMED Katarzyna Meger.
- Waldemar Kotecki - właściciel oraz współwłaściciel firm z branż wizerunkowo-marketingowych (m.in. Agencja Reklamowa DaVinci sp. z o.o) oraz beauty (m.in. Polwell sp. z o.o.),
Głos zabrała dr M. Trojankiewicz, która spytała, czy oprócz L. Kopińskiej inni kandydaci zajmowali kierownicze stanowiska na Uczelni. Rektor wyjaśnił, że kierowniczych stanowisk pozostali kandydaci nie zajmowali. Prof. Odya dodał, że p. Joanna Czerska-Thomas zaangażowana była w pracę na Uczelni, prowadziła m.in. zajęcia na UKW, tym samym zna funkcjonowanie wewnętrzne Uczelni.
W kolejnej części posiedzenia Senatu JM Rektor zwrócił się z prośba o przejście do USOA w celu dokonania głosowania tajnego w sprawie powołania członków Rady Uczelni spoza wspólnoty uczelni.
Następnie głos zabrał mgr Jarosław Gurgul, który wyjaśnił procedurę głosowania w systemie USOS web.
Następnie JM Rektor przedstawił kandydatów spośród wspólnoty Uczelni. Jako pierwszą przedstawił kandydaturę dr Agnieszki Banaszak-Piechowskiej, która zatrudniona jest na UKW od 2003 r. Kolejnym kandydatem jest Pan dr hab. Zbigniew Bukowski, prof. uczelni który jest zatrudniony w UKW od 1994 r. Następnie JM Rektor przedstawił sylwetkę prof. Magdaleny Czachorowskiej, która związana jest z Uczelnią od roku 1991. Kolejnym kandydatem jest prof. Jacek Maciejewski, obecnie wchodzący w skład Rady Uczelni (zastępca przewodniczącej RU). Przystąpiono do głosowania na wyborem członków do RU spośród członków wspólnoty UKW.
W kolejnej części obrad głos zabrał prof. Zbigniew Bukowski, który przedstawił projekt zarządzenia w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej zmiany Zarządzenia Nr 18/2019/2020 Rektora UKW z dnia 29 października 2019 r. w sprawie trybu i podmiotu dokonującego oceny okresowej nauczyciela akademickiego.
Wobec braku głosów w dyskusji przystąpiono do głosowania jawnego nad wyrażeniem pozytywnej opinii w sprawie projektu zarządzenia dotyczącego zmiany Zarządzenia Nr 18/2019/2020 Rektora UKW z dnia 29 października 2019 r. w sprawie trybu i podmiotu dokonującego oceny okresowej nauczyciela akademickiego. W wyniku głosowania jednomyślnie pozytywnie zaopiniowano projekt zmiany powyższego dokumentu.
Następnie głos zabrał prof. Jarosław Burczyk, który poprosił członków Senatu o przyjęcie regulaminu postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego.
Prof. Krzysztof Buśko zapytał o kryteria oceny w postępowaniach o nadanie stopnia doktora habilitowanego – czy oceniana jest nadal impact factor, wskaźnik Hirscha itp. i czy w tym zakresie zaszły jakieś zmiany.
Prof. Burczyk wyjaśnił, iż wszelkie wytyczne dotyczące nowych postępowań zawieszone są na stronie internetowej Rady Doskonałości Naukowej. Regulamin, o którym dziś mowa nie określa kryteriów, jakie mają być brane pod uwagę przez recenzentów. To wynika z aktów wyższego rzędu i sugestii składanych przez RDN.
Wobec braku głosów w dyskusji prof. Burczyk poprosił o przeprowadzenie głosowania w sprawie określenia regulaminu postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego. W wyniku głosowania jawnego jednomyślnie przyjęta została Uchwała Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 4/2020/2021 z dnia 24 listopada 2020 r. w sprawie określenia regulaminu postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego.
Następnie przystąpiono do głosowania na Przewodniczącego Rady Uczelni UKW.
JM Rektor zaproponował na to stanowisko dwie kandydatury – p. Lucynę Kopińską i p. Katarzynę Meger. Przystąpiono do głosowania tajnego w systemie USOS nad wyborem Przewodniczącego/Przewodniczącej Rady Uczelni.
W kwestii spraw bieżących głos zabrał prof. Jarosław Burczyk, który przypomniał o zasadzie, iż środki przeznaczone na badania statutowe na dany rok mogą być wydane tylko w danym roku. Prof. Burczyk spotyka się z prośbami o przeniesienie tych środków na kolejny rok, ale takiej możliwości formalno-prawnej niestety nie ma. Prof. Burczyk zaoferował natomiast pomoc w wydatkowaniu niewykorzystanych środków.
Ponadto prof. Jarosław Burczyk poinformował o szkoleniu organizowanym przez Biuro ds. Stopni dla pracowników sekretariatów dotyczące pracy z systemem POL-on.
Prof. Bukowski odniósł się do spraw pracowniczych – zapowiadane na początku roku akademickiego podwyżki wynagrodzeń dla pracowników uczelni zostaną uruchomione, a ich wartość wynosić będzie około 6% (wypłacone mają być w grudniu z wyrównaniem od 1 października).
W grudniu wypłacone zostaną również nagrody zarówno dla nauczycieli akademickich, jak i pracowników niebędących nauczycielami akademickimi. W fazie przygotowania są pisma do jednostek z informacją o wysokości puli do rozdysponowania na pracowników administracji, którzy wytypowani mają zostać do nagród.
Po wystąpieniu prof. Bukowskiego głos zabrał mgr Jarosław Gurgul, który przedstawił wyniki głosowania nad wyborem Przewodniczącego/Przewodniczącej Rady Uczelni.
Członkowie Senatu w przeprowadzonym tajnym głosowaniu na Przewodniczącą Rady Uczelni wybrali p. Lucynę Kopińską.
W wyniku głosowania tajnego przyjęta została Uchwała Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 2/2020/2021 z dnia 24 listopada 2020 r. w sprawie powołania Rady Uczelni Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
JM Rektor odczytał skład Rady Uczelni na kadencję 2020-2024 roku:
Przewodniczący: Lucyna Kopińska
Członkowie spoza wspólnoty uczelni:
Joanna Czerska-Thomas
Lucyna Kopińska Katarzyna Meger
Członkowie z wspólnoty uczelni:
dr Agnieszka Banaszak-Piechowska
dr hab. Zbigniew Bukowski, prof. uczelni
prof. dr hab. Magdalena Czachorowska
przewodniczący Samorządu Studenckiego
JM Rektor pogratulował nowo wybranym członkom Rady Uczelni, członkom Senatu podziękował za udział w zdalnych obradach tego gremium.
JM Rektor poinformował, iż prof. dr hab. Jarosław Burczyk z Wydziału Nauk Biologicznych, prof. dr hab. Yuriy Zorenko z Instytutu Fizyki i prof. dr hab. inż. Marian Żenkiewicz z Instytutu Inżynierii Materiałowej znaleźli się na światowej liście 2% najlepszych naukowców.
Kolejne wyrazy uznania JM Rektor złożył dr. hab. Benedyktowi Odya, prof. uczelni, prorektorowi ds. studenckich i jakości kształcenia, który wybrany został przewodniczącym ogólnopolskiej Uniwersyteckiej Komisji Kształcenia na kadencję 2020 – 2024.
Następnie prof. Burczyk poinformował, iż Narodowe Centrum Nauki ogłosiło wyniki konkursu OPUS 19. Wśród nagrodzonych dofinansowaniem znalazły się projekty autorstwa pracowników Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego:
- dr hab. Jakub Paweł Lipski, prof. uczelni - Interartystyczne konteksty rozwoju wczesnej powieści angielskiej, kwota dofinansowania: 305 346 zł;
- dr hab. Michał Aleksander Moch, prof. uczelni - Kairska scena muzyczna od 2011 roku: między aktywizmem politycznym a zmianą kulturową, kwota dofinansowania: 497 760 zł;
- dr Dawid Mikulski - Dekompozycja biomasy lignocelulozowej z zastosowaniem zintegrowanej metody delignifikacji hydrotropowej przy użyciu promieniowania mikrofalowego, kwota dofinansowania: 507 000 zł.
Wszystkim wyróżnionym złożone zostały gratulacje i zasłużone słowa uznania za trud naukowej pracy.
JM Rektor zawiadomił, iż kolejne posiedzenie Senatu, na którym omawiany będzie projekt budżetu odbędzie się 22 grudnia br. w formie zdalnej.
Na tym obrady zakończono.