Głosy Senatu 29.09.2020 r.

JM Rektor powitał zebranych i przedstawił porządek obrad. Prof. Jacek Woźny poinformował o wprowadzeniu do porządku obrad następujących punktów: punktu dotyczącego zmian do Statutu UKW, sprawozdania z funkcjonowania Uniwersytetu  Kazimierza Wielkiego w latach 2019-2020 i uchwałę Senatu w sprawie zmian w regulaminie studiów na kierunku inżynieria bezpieczeństwa w cyklu kształcenia 2020-2021.

Następnie prof. Woźny złożył podziękowania za owocną współpracę Dziekanowi Wydziału Nauk Biologicznych prof. Sławomirowi Kaczmarkowi, który zakończył kadencję oraz prof. Romanowi Leppertowi, Dyrektorowi Szkoły Doktorskiej, którego kadencja również dobiegła końca. Z uwagi na służbowy wyjazd w posiedzeniu Senatu uczestniczyć nie może prof. Gerlach, więc podziękowanie ustępującemu Dziekanowi Wydziału Pedagogiki przekazane zostanie w późniejszym terminie.

W kolejnej części obrad dr Agnieszka Banaszak-Piechowska, Senator Sprawozdawca, poinformowała, że protokół z posiedzenia Senatu z dnia 15 września 2020 roku wiernie oddaje przebieg obrad i wnioskuje o jego przyjęcie. W wyniku głosowania jednomyślnie przyjęto protokół z posiedzenia Senatu z  dnia 15 września 2020 roku. Sprawozdawcą z bieżącego posiedzenia Senatu została prof. Angelika Baranowska-Łączkowska.

Następnie JM Rektor przekazał głos prof. Bukowskiemu, którego to zarekomendował na stanowisko Przewodniczącego Komisji Prawno-Statutowej. Prof. Zbigniew Bukowski zaproponował przeprowadzenie głosowania nad składem Senackiej Komisji Prawno-Statutowej. Do składu powyższej Komisji prof. Bukowski zaproponował następujące osoby: dr. hab. Radosława Krajewskiego, prof. uczelni, dr. hab. Artura Laskę, prof. uczelni, dr. hab. Marka Zielińskiego, prof. uczelni, dr Agnieszkę Banaszak-Piechowską, dr. Adama Bułata, dr. Magdalenę Trojankiewicz oraz mgr. Jarosława Gurgula i studenta Marcin Pezdę.

Z kolei skład Senackiej Komisji ds. Budżetu i Finansów przedstawiałby się następująco: dr hab. inż. Marek Macko, prof. uczelni (Przewodniczący), prof. dr hab. Piotr Zwierzchowski, dr hab. Angelika Baranowska-Łączkowska, prof. uczelni, dr hab. inż. Izabela Rojek, prof. uczelni, dr hab. Sławomir Kamosiński, prof. uczelni, dr hab. Magdalena Twarużek, prof. uczelni, mgr Daniel Lisiński, mgr Angelika Warmbier, Andrzej Majewski.

Głos zabrał dr Andrzej Purat, który z zaskoczeniem przyjął informację o braku wśród członków Komisji Prawno-Statutowej przedstawicieli związków zawodowych.

Prof. Bukowski wyjaśnił, iż oczekiwał od przedstawicieli związków zawodowych wyznaczenia kandydatów do powyższej Komisji. Zaproponował jednocześnie uzupełnienie składu o nowe osoby. W poprzedniej kadencji mieliśmy przedstawicieli obu związków, ponieważ konieczne było wprowadzenie zmian do Statutu, a to podlega zawsze opinii organizacji związkowych. Wobec powyższego na kolejnym posiedzeniu uzupełniony zostanie skład Komisji.

Prof. Helena Ostrowicka zapytała, czy do składu Komisji ds. Budżetu i Finansów można włączyć osobę spoza grona członków Senatu.

Prof. Bukowski odparł, iż oczywiście jest taka możliwość.

Wobec powyższego prof. Ostrowicka zaproponowała kandydaturę prof. Ryszarda Gerlacha. Propozycja została przyjęta i przystąpiono do tajnego głosowania.

Do karty głosowania na członków Senackiej Komisji Prawno-Statutowej dopisano również przedstawicieli związków zawodowych: dr Andrzej Purat (Solidarność), dr Zbigniew Dziamski (ZNP UKW).

Komisja skrutacyjna przystąpiła do liczenia głosów. W wyniku głosowania tajnego w większością głosów, przyjęto następujące składy Komisji określone uchwałą: Uchwała Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 74/2019/2020  z dnia w sprawie powołania Senackich Komisji ma kadencje 2020-2024.

Następnie prof. Bukowski przystąpił do omówienia kwestii przyjęcia sprawozdania z funkcjonowania uczelni. W ubiegłych latach przyjmowane było sprawozdanie z działalności Rektora, natomiast nowa Ustawa określa przeprowadzenie oceny funkcjonowania uczelni. Tradycyjnie Prorektorzy składali sprawozdania z funkcjonowania swoich pionów. Na końcu głos zabierał JM Rektor. Prezentacje  stanowią załącznik do protokołu.

W kolejnej części posiedzenia senatu głos zabrał prof. Zbigniew Bukowski i wyjaśnił przyczyny wprowadzenia zmian do Statutu UKW informując, że w obecnej sytuacji pandemicznej i przy wzroście zachorowań na koronawirusa odbywanie narad, posiedzeń, nawet prowadzenie zajęć dydaktycznych stoi pod znakiem zapytania. Związki zawodowe działające w Uczelni wyraziły pozytywną opinię co do wprowadzenia tych zmian. Prof. Z. Bukowski poinformował, że zwróci się do pozostałych niestatutowych organów, rad, komisji i zespołów, aby stosowne zmiany wprowadzono w regulaminach. Po omówieniu przystąpiono do głosowania jawnego, w wyniku którego jednogłośnie podjęto następującą Uchwałę zmieniającą Uchwałę Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 87/2018/2019 z dnia 25 kwietnia 2019 r. w sprawie uchwalenia Statutu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Ponownie głos zabrał prof. Z. Bukowski, który przystąpił do omówienia projektu zarządzenia  w sprawie kryteriów oceny okresowej z zakresu działalności naukowej.

Przystąpiono do dyskusji nad projektem.

Prof. P. Izdebski, zapytał, jaki jest podział dla współautorów.

Prof. J. Burczyk odparł, że 20 pkt. dotyczy sumy punktów udziału jednostkowego. Jeśli i punktacja dotyczy współautora i np. jest oceniana na 20 pkt. – to wówczas przypada po 10 pkt w podziale na dwóch autorów.

Prof. A. Laska, zapytał, jaki okres działalności będzie podlegał ocenie.

Prof. Z. Bukowski odpowiedział, że zarządzenie wejdzie od 1 października, z godnie z art. 128 Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce – nowe kryteria oceniania powinny wejść wraz z nowym rokiem akademickim.

Prof. A. Laska przytoczył art. 255 przepisów przejściowych ustawy, który reguluje dotychczasowy tryb oceniania i zgodnie z ust. 2 art. 255 ocena okresowa jest dokonywana do końca roku poprzedzającego rok przeprowadzenia pierwszej ewaluacji jakości działalności naukowej, czyli do końca 2021.

W związku z powyższym mamy do czynienia z dwoma aktami prawnymi, które odmiennie regulują sposób i termin ocen. Czy w związku z powyższym jesteśmy w stanie rzetelnie dokonać procedury oceniania pracowników? W opinii Dziekana WNPiA należałoby przeprowadzić ocenę nauczycieli akademickich na podstawie dotychczasowych przepisów, a te zaprezentowane skądinąd słuszne, wprowadzić w nowym okresie ocennym. Można też wykorzystać przedstawione kryteria ocen przy obecnej ocenie pracownika. Przyjęcie takiego rozwiązania pozwoli na uniknięcie odwołań, czy postępowań sądowych – w takich wypadkach dokonana ocena może stać się nieskuteczna. Inne okresy dokonywania oceny ustalone w dwóch porządkach normatywnych mogą powodować, że wprowadzone zarządzenie będzie narzędziem nieskutecznym. Prof. A. Laska poprosił o rozważenie tej kwestii.

Rektor J. Woźny podziękował Przedmówcy za zgłoszenie problemu, jednakże propozycja nowych kryteriów nie powinna skutkować nieważnością oceny. 

Ocena należy do komisji, która powinna starannie oceniać pracownika, w inny sposób dokonując oceny niektórych aktywności za czas, kiedy zarządzenie nie obowiązywało, jednakże pozostałe kryteria są pomocne i pozwolą na wdrożenie pracowników do zasad nowego oceniania. W innych uczelniach zasady oceniania są bardzo rygorystyczne, powodujące także rozwiązanie stosunku pracy wielu pracowników, a nie tylko w indywidualnych przypadkach. Rektor zaapelował o przyczynianie się do wysokiego poziomu naukowego, nie należy łagodzić kryteriów. Opublikowanie po jednej publikacji naukowej za każdy rok objęty oceną nie powinno stanowić szczególnego problemu dla nauczyciela akademickiego.

Prof. J. Lipski zapytał, jak przeprowadzić ocenę, jeśli kończy się umowa? Prof. Z. Bukowski  wyjaśnił, że wówczas oceny dokonuje za dane półrocze.

Prof. P. Zwierzchowski poparł wprowadzenie nowego zarządzenia, zwrócił uwagę, że nie zmieniają się w ogóle formy działalności naukowej, w jego opinii kryteria zostały złagodzone, wprowadzenie zarządzenia jest tym bardziej istotne, że w sytuacji, kiedy osoby są przypisane do dwóch jednostek i reprezentują dwie dyscypliny, to dotychczas nie było możliwości wpływania i oceniania dorobku takiego nauczyciela przez danego przełożonego.

Prof. A. Laska ponowił swój argument twierdząc, że istnieje problem z terminami okresu przeprowadzania oceny i terminem wprowadzania nowych zasad.

Prof. Z. Bukowski – nie podzielam opinii prof. A. Laski i stwierdził, że nie ma tu kolizji terminowej, ale ocena oparta na dwóch aktach prawnych będzie bardziej skomplikowana.

Prof. J. Burczyk zwrócił uwagę na konstrukcję zapisu – osoba, która nie spełnia minimalnych wymagań nie może uzyskać oceny okresowej pozytywnej, co nie znaczy, że jeśli je spełnia, to otrzymuje ocenę pozytywną. Należy brać pod uwagę inne kryteria. Ustalenie minimalnych, niepodważalnych kryteriów pozwoli na egzekwowanie aktywności naukowej na określonym poziomie. Prof. J. Burczyk dodał, że to ma być narzędzie do dokonania oceny negatywnej, jeśli w sposób drastyczny ktoś nie realizuje zadań rozwoju naukowego.

Prof. B. Odya zapytał, czy do działalności artystycznej zostały przypisane wartości określonych punktów,

Prof. Z. Bukowski odparł, że nie są.

Prof. B. Odya wyraził zdumienie, ponieważ są tabele ocen działalności artystycznej z przypisanymi wartościami liczbowymi i trzeba to uzupełnić, ale wymaga to namysłu.

Prof. A. Laska zwrócił się z prośbą o interpretację art.128, ust. 3 „(…) kryteria przedstawia się nauczycielowi akademickiemu przed rozpoczęciem okresu podlegającego ocenie”.

Prof. Z. Bukowski wyjaśnił, że nie ma jednego okresu oceny i wszyscy nie jesteśmy oceniani w jednym czasie. Jeśli zarządzenie wejdzie od 1.10 2020 – to będziemy dokonywać oceny za rok akademicki wg proponowanych kryteriów, a osiągnięcia od ostatniej oceny (np. 2019) wg kryteriów dotychczasowych, czyli można podzielić okresy ocenne na dwie części.

Prof. M. Święcicka spytała, jeśli w okresie minionym pracownik otrzymał np. 200 pkt, a w kolejnym nie spełnia podstawowego kryterium, to jak powinien zostać oceniony?

Prof. Z. Bukowski wyjaśnił, że nie odnosimy punktacji do okresu minionego, odnosimy się do wypełnienia slotów.

Prof. A. Baranowska-Łączkowska poprosiła o wyjaśnienie, w jaki sposób powinien zostać oceniony pracownik, któremu w lutym 2021 r. przypadłby czas oceny, a który w okresie ocenianym, ale przed październikiem 2020 r. publikował wysoko punktowane prace, włączane do parametryzacji jednostki, ale nie zapełnił czterech slotów, natomiast w okresie październik 2020 r. – luty 2021 r. nie opublikowałby żadnej pracy. Czy w takim przypadku otrzymałby ocenę negatywną?

Prof. Z. Bukowski odpowiedział, że powinien zostać oceniony za 5 miesięcy.

Ponadto, należy pamiętać, że pierwsza ocena negatywna skutkuje koniecznością powtórzenia oceny, a zatem nie przekreśla danego pracownika, ale daje mu ponowną szansę.

Po dyskusji przystąpiono do głosowania jawnego, (wyniki: głos 1 przeciw,7 wstrzymało się), w wyniku którego większością głosów, Senat wyraził pozytywną opinię w sprawie określenia kryteriów oceny i przyjęto stosowną uchwałę:

Uchwała Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego z dnia 29 września 2020 r. w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej określenia przez rektora kryteriów oceny okresowej nauczycieli akademickich z zakresu działalności naukowej i artystycznej

Rektor poprosił o spokojne i racjonale podejście do oceniania pracowników.

W następnej części posiedzenia Senatu głos zabrał prof. Macko, który mówił kandydaturę dr Aliny Kaszkur z Wydziału Nauk o Polityce i Administracji na stanowisko Dyrektora Centrum Transferu Technologii i Innowacji.

Przystąpiono do głosowania tajnego w wyniku którego przyjęto Uchwałę Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 78/2019/2020 w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej zatrudnienia dyrektora Centrum Transferu Technologii i Innowacji. Wyniki głosowania stanowią załącznik do niniejszego protokołu.

Następnie prof. Macko przystąpił do omawiania propozycji zawarcia  umowy o  współpracy  pomiędzy  Uniwersytetem  Kazimierza Wielkiego a Syberyjskim Oddziałem Rosyjskiej Akademii Nauk –Instytutem  Skorupy  Ziemskiej  w Irkucku (Rosja).

W kolejnej części posiedzenia Senatu głos zabrał prof. B. Odya, który zwrócił się z prośbą o przyjęcie uchwały w sprawie ustalenia od cyklu kształcenia 2020/2021 zmian w programie studiów na kierunku inżynieria bezpieczeństwa - stacjonarne i niestacjonarne studia pierwszego stopnia o profilu praktycznym. W wyniku głosowania jawnego przyjęto uchwałę Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 80/2019/2020 z dnia 29 września 2020 r.

JM Rektor zaprosił na Inaugurację Roku Akademickiego, która odbędzie się z zachowaniem reżimu sanitarnego w dniu 13.10.2020 r.

Na tym posiedzenie Senatu zakończono